3 November 1900

 Luitenant Paul De Bremaeker volgde de werken voor het MIMCC op
 
waarbij technici een telegrafische verbinding tot stand brachten.
 Dhr. M. Travailleur stuurde een eerste telegram
 tussen een kuststation in de Panne (Villa Les Pavots)
 en de maalboot Princesse Clémentine.
 
1901
 Dhr. M. Travailleur stelde voor om draadloze telegrafie
 toe te passen in Congo-Vrijstaat daar waar problemen
 waren met vaste telegrafieverbindingen.
  
 Na contacten met Dhr. G. Marconi sloot de MIMCC een contract af
 met Congo-Vrijstaat om dit in praktijk te brengen.
 
 
Luitenant P. De Bremaeker nam deel aan de Antibes-Calvi
 draadloze telegrafie- proefnemingen.

  
 Een groep Belgische ondernemers richtte
 de Compagnie de Télégraphie sans Fil (CTSF) op naar Belgisch recht
 en neemt het kantoor in de Brederodestraat 13 te Brussel
 van het MIMCC over, met weer Dhr. M. Travailleur als beheerder
 en Dhr. A. Thys als afgevaardigd bestuurder.
 
eind 1901
 Door de geslaagde en overtuigende missie op 03-11-1900
 dat TSF werkte, werd in opdracht van de minister voor TSF
 een contract getekend bij de CTSF om alle maalboten
 van de lijn Oostende-Dover van Marconi-communicatieapparatuur
 van het afgestemde type te voorzien.
 
1902
Luitenant P. De Bremaeker - in opdracht en voor rekening
 van 
CTSF (eerder MIMCC) - vertrok naar Congo-Vrijstaat om na te gaan
 op welke wijze draadloze telegrafie tussen kuststations en schepen
 toegepast kon worden, alsook - om een poging te ondernemen -
 om daar als eerste de draadloze telegrafie over land toe te passen
 (bouw van een zendstation te Banana)
 en om een verbinding met Angola te realiseren
.
 
1902-1903
 Koning Leopold II, overtuigd van de noodzaak
 om een draadloze verbinding met Congo-Vrijstaat te realiseren,
 vroeg Dhr. R. Goldschmidt het equatoriaal probleem te bestuderen.

Klik om te vergroten...
 
kuststation in de Panne (Villa Les Pavots)
VERVOLG
TERUG
Wie zijn
Robert Goldschmidt
&
Paul De Bremaeker?
 
 
CTSF-chronologie
Klik om te vergroten...
 
maalboot Princesse Clémentine (1896-1928)
 
lijn Oostende (België) - Dover (Engeland)
Voor wie meer wil weten,
beveel ik ten zeerste
het boek van
Bruno Brasseur
& Guido Nys
"TUSSEN VONK
EN OMROEP"
 aan.
 
 
 
1900-1904